Fejlesztés háttere
A magyar éghajlati viszonyok mellett az útjavításokat nagyrészt nyáron és késő tavasszal lehet eredményesen elvégezni, a téli és az őszi kátyúzás kizárólag sürgősségi megoldás a balesetveszélyes lokális hibák megszüntetésére. A hideg időszak meleg aszfaltok beépítésére nem alkalmas, illetve az aszfaltkeverő telepek télen nem üzemelnek. Ilyenkor nagyrészt különböző adalékanyagokkal kevert hidegaszfaltok állnak a szakemberek rendelkezésére, azonban ezek stabilitása meg sem közelíti a meleg aszfaltok stabilitását.
Az útjavításokban, az utóbbi években teret nyert a mart aszfalt újrahasznosítása, azonban adalékanyag nélkül ugyanaz a probléma adódik, mint meleg aszfaltoknál, hogy a beépítésük csak megfelelő hőmérséklet felett megengedett.
Ezeket az alacsony hőmérsékleten végzett munkáknál fellépő aszfaltozási problémákat szünteti meg az általunk kidolgozott technológia, amely áll egy speciális, Cold-Perfect elnevezésű adalékanyagból, és a hozzá kifejlesztett aszfaltozó berendezésből.
A fejlesztés célja, hogy az országban különböző telephelyeken felhalmozott hatalmas mennyiségű mart és bontott aszfalt, megfelelő célra újrahasznosítható legyen. Az aszfaltmelegítő berendezések (Bagela) lehetőséget nyújtanak a „kidobott” aszfalt újrahasznosítására, azonban használatuk több problémát is okoz a közútkezelőknek, így jellemzően nagyon kis kihasználtsággal működnek. Az egyik probléma, hogy az útjavítás helyszínén szükséges egy „csipegető” jármű, ami a Bagela szájába adagolja a bontott aszfaltot, vagy pedig a dolgozóknak kell lapáttal feljuttatni az anyagot közel 2 m magasra. A másik probléma, ami már említésre került, hogy az adalékanyag nélkül beépített mart/bontott aszfaltokat csak megfelelő hőmérséklet felett lehet beépíteni. Ezen Bagela-kat beépítve aszfaltozó berendezésünkbe, illetve kiegészítve adalékanyagunkkal, olyan technológia kapható, amely tartós útjavítást eredményez.
Technológia előnyei
- Minden évszakban tartós helyreállítást tesz lehetővé az útburkolaton.
- Az adalékanyaggal módosított aszfalt jó adhéziós képessége miatt, a télen elhelyezett aszfalt nem pereg ki hónapokon belül, nyáron is a helyén marad, nem kell másik aszfaltra cserélni.
- Az adalékolt aszfalt a letisztított, de vizes felületekhez is jól tapad, így a nedves kátyúkat nem kell kiszárítani, ebben az esetben is tartós marad az aszfaltozási munka.
- A technológia újrahasznosítja a veszélyes hulladéknak számító mart és bontott aszfaltot, ezzel óvja a környezetet.
- Az útból kibontott aszfaltdarabok a helyszínen újrahasznosíthatók, nem kell a kibontott anyag elszállításáról gondoskodni.
- A téli időszakban nem működnek a nagy aszfaltkeverők, de a mart aszfalt ilyenkor is használható.
- Nyári időszakban nem kell egy plusz autónak elmenni az aszfaltkeverő telepre aszfaltért, szemben a hagyományos meleg aszfaltot használó eljárásokkal.
- Mindig az igénynek megfelelő mennyiségű aszfaltot lehet előállítani (akár kis és nagy mennyiség), hulladék aszfalt nem keletkezik.
- Az aszfaltozó gépünk a jelenlegi aszfalt újrahasznosító eljárásokkal szemben kevesebb humán munkaerőt igényel.
- Technológiánk az üzemeltetési költségekkel (mart aszfalt, energia, adalékanyag) együtt is olcsóbb alternatíva, mint a meleg és a hidegaszfalttal végzett útjavítás.
Referencia munkák
A technológiával korábban, az ország több pontján is végeztünk tesztjellegű kátyúzásokat, ezekről a több éves útjavításokról elmondható, hogy a mai napig a helyükön vannak, nem peregtek ki!
Dabas 5-ös főút
Gyöngyös 3-as főút
Szikszó